Výhody a nevýhody franšízového podnikání. Vstoupit nebo nevstoupit do světa byznysu?

Podle posledních statistik se franšízovým konceptům v České republice poměrně daří. Daří se jak franšízám působícím v gastronomii, ale také těm, které působí ve službách. Sem spadá kupříkladu firma Extéria Market, která je předním poskytovatelem poradenství v oblasti BOZP a PO. I díky velkému úspěchu, který franšízy evidují na českém trhu, se lidé začínají o tento způsob podnikání zajímat více. Přemýšlí, jestli mají či nemají vstoupit do světa podnikání.

Pokud také uvažujete nad tím, jestli je franšízové podnikání pro vás tím pravým, rozhodujícími budou jeho výhody a nevýhody. Stejně jako všechno na světě, i franchising má svá pro i proti, která je třeba zvážit ještě před započetím podnikání.

Jaké jsou výhody franchisingu?

K předním výhodám franšízového podnikání patří především ověřené know-how, které funguje. Jakožto franšízant nemusíte zakládat novou společnost, nový brand, který budete dlouho propagovat. Stanete se součástí už fungující společnosti, respektive nastoupíte do už rozjetého vlaku. Sám franšízor se snaží koncept neustále zlepšovat, vaším úkolem bude jen rozšířit firmu o kus dál.

Kromě toho patří mezi přednosti franšízového podnikání i jednotný marketing. Nemusíte investovat miliony do reklamy. To za vás dělá franšízor, který tím propaguje veškeré své pobočky - tedy i tu vaši. S podpisem licenční smlouvy získáte dlouhodobé partnerství s přidanou vytrvalou hodnotou a další výhody z rozsahu, jako je levnější nákup, pojištění nebo mobilní volání či rekreace.

Jaké jsou nevýhody franchisingu?

Jak ale bylo zmíněno, všechno na světě má svůj rub i líc. A v případě franšízového podnikání to není jinak. K nevýhodám franšízového podnikání patří především potřeba prvotního kapitálu. Je zapotřebí koupit nejen licenční smlouvu, ale také nakoupit věci do potřebné provozovny. Také je nutné zmínit to, že dochází k částečnému omezení podnikatelské činnosti. Nemůžete si zkrátka dovolit všechno. Není to jen váš byznys.

Publikováno: 27. 11. 2020

Kategorie: Podnikání

Autor: Katka Jandlová