Jak jsem přesvědčila rodinnou firmu svého táty, aby vsadila na PPC reklamu (a zachránila jsem ji)
Když jsem před dvěma lety dokončila marketing na VŠE, měla jsem velký plány. Korporát, vlastní značka, možná nějaký ten startup... cokoliv, jen ne práce v tátově firmě. Jenže pak přišel jeden telefonát, který všechno změnil. "Kačko, já to asi budu muset zavřít, nejdou zakázky," řekl mi táta jednoho úterního večera. A v tu chvíli se zhroutil můj svět.
Táta celej život vedl malou, ale stabilní stavební firmu v Pardubicích. Patnáct let to jakž takž šlapalo – měl stálé klienty, doporučení, občas nějaký inzerát v místních novinách. Jenže poslední dva roky bylo všechno jinak. Covid, inflace, zdražování materiálů, přibylo konkurence... zakázky postupně mizely a s nimi i peníze.
Věděla jsem, že potřebuje pomoct, ale taky jsem věděla, že to nebude jednoduchý. Táta patří ke generaci, která věří na podání ruky a osobní doporučení. Internet byl pro něj především zdroj fotek roztomilých štěňátek, ne místo, kde by hledal zákazníky. Představa, že by utrácel peníze za něco jako PPC reklama Pardubice, mu přišla jako absolutní scifi.
„Digitální marketing je jen pro velký firmy a e-shopy"
To byla přesně věta, kterou jsem od táty slyšela, když jsem mu poprvé navrhla, že bychom mohli zkusit PPC reklamy. Nebyl v tom sám – jeho kamarádi, taky majitelé malých firem v Pardubicích, měli podobný názor.
"Kačko, na to nemáme peníze. Ty Googly a Seznamy, to je pro velký firmy. My jsme rádi, že zaplatíme faktury za materiál," argumentoval a já chápala jeho obavy. Každá koruna byla důležitá a vrhat je do něčeho, čemu nerozuměl, mu přišlo jako hazard.
Jenže já věděla svoje. Ne nadarmo jsem strávila roky na marketingu a pak i v digitální agentuře. Problém nebyl v tom, že by PPC reklama byla drahá – problém byl, že ji nikdo z jeho konkurentů neuměl používat efektivně. A v tom jsem viděla naši příležitost.
"Tati, slibuju, že to zkusíme s malým rozpočtem. Když to nebude fungovat, tak to vypneme. Ale musíme to aspoň zkusit," přesvědčovala jsem ho a nakonec souhlasil. Spíš z zoufalství než z přesvědčení. Bylo to na poslední chvíli – firma měla v tu dobu cash na asi dva měsíce provozu, pak by musel začít propouštět lidi, se kterými pracoval celé roky.
První PPC kampaň: rozpočet 8 tisíc a spousta pochybností
S pomocí kluka, který dělal v PPCprofits.cz, jsem nastavila naši první kampaň. Cílili jsme výhradně na Pardubice a okolí do 25 km. Používali jsme klíčová slova jako "stavební firma Pardubice", "rekonstrukce domu Pardubice okolí" a podobně. Do textů reklam jsem propašovala i zmínky o místních částech a obcích, abych podtrhla, že jsme opravdu místní.
Táta tomu vůbec nevěřil, ale slíbil, že mi dá dva měsíce na to, abych dokázala, že to funguje. "Ale jestli za ty peníze nepřijde ani jedna zakázka, tak se vrátíme k tomu, co známe," varoval mě.
První dva týdny byly děsivý. Reklamy se zobrazovaly, lidi na ně klikali, ale nikdo nevolal. Táta se každý den ptal, jestli už se ozvali nějací zákazníci, a já musela přiznat, že ne. Ten pohled v jeho očích – směs zklamání a "já ti to říkal" – mě vážně bolel. Sama jsem začínala pochybovat.
A pak, asi sedmnáctý den, zazvonil telefon. Paní z Chrudimi hledala firmu na rekonstrukci koupelny. Našla nás přes Google, když hledala stavební firmy v okolí. O dva dny později volal pán, který potřeboval opravit střechu na rodinném domě. A pak další a další...
Moment, kdy táta změnil názor
"Prosím tě, jak to vlastně funguje? Ta reklama na internetu?" zeptal se mě táta jednoho večera, když jsme seděli nad rozpočtem na další měsíc. To byla věta, na kterou jsem čekala!
Začala jsem mu vysvětlovat základní principy PPC reklamy – že platíme jen za kliknutí, ne za zobrazení. Že můžeme cílit na konkrétní lokality a klíčová slova. Že můžeme sledovat, kolik lidí na reklamy kliká a kolik z nich se následně ozve.
"Takže já platím jen za lidi, kteří se o nás skutečně zajímají?" zeptal se a já přikývla. "To dává smysl, na rozdíl od těch letáků, co jsme házeli do schránek všem bez rozdílu."
To byl moment zlomu. Táta pochopil základní princip a hlavně – viděl, že to reálně funguje. Z původně naplánovaných 8 tisíc na experimenty jsme postupně navýšili rozpočet na 15 tisíc měsíčně. Každá koruna se nám několikanásobně vrátila v podobě nových zakázek.
Co mě překvapilo na regionálních PPC kampaních
Během těch dvou let, co se o tátovy PPC kampaně starám, jsem se naučila spoustu věcí, které na škole neučí. Regionální marketing je úplně jiná disciplína než celostátní kampaně.
Třeba to, jak moc lidi v menších městech a vesnicích kolem Pardubic dají na to, že jste místní. Do reklamních textů jsem postupně přidávala věci jako "Jsme tu s vámi už 15 let" nebo "Známe specifika domů v pardubickém regionu". A fungovalo to mnohem líp než obecné fráze o kvalitě a zkušenostech.
Další věc, která mě překvapila, byl vliv ročních období. V Praze, kde jsem dělala v agentuře, byly výkyvy mnohem mírnější. Tady v regionu máme měsíce, kdy je poptávka třeba trojnásobná, a pak období klidu. Naučila jsem se podle toho upravovat rozpočet a intenzitu kampaní, což šetří tátovi peníze.
A v neposlední řadě – důležitost telefonu jako konverzního kanálu. Zatímco v Praze lidi častěji komunikují přes formuláře a e-maily, tady v regionu mnohem častěji zvednou telefon a zavolají. Proto jsme začali používat call tracking, abychom věděli, které reklamy generují hovory.
Expanze do dalšího regionu
Asi po roce, kdy se tátův byznys stabilizoval a začal znovu růst, jsme začali přemýšlet o expanzi. Nechtěli jsme otevírat novou pobočku, ale věděli jsme, že v okruhu asi 80-100 km bychom zvládli realizovat zakázky.
Vytipovali jsme si Ústí nad Labem jako potenciální druhý region. Proč? Protože tam táta měl nějaké kontakty na dodavatele, ale hlavně – analýza konkurence ukázala, že tam je relativně slabá konkurence v online prostoru.
A tak jsme rozjeli PPC reklamy Ústí nad Labem, i když jsme tam fyzicky neměli kancelář. Trochu risk, ale kalkulovaný. Táta se domluvil s kamarádem, který tam žije, že v případě potřeby nám pomůže s technickými věcmi a bude takový náš "místní zástupce".
Překvapivě to zabralo rychleji než v Pardubicích. Během prvního měsíce přišlo několik poptávek, ze kterých se dvě proměnily v zakázky. Dnes tvoří ústecký region asi 30 % našeho obratu, ačkoliv tam nemáme žádnou oficiální pobočku.
"To je právě kouzlo internetu – nemusíš mít na každém rohu kancelář, ale stejně tě tam lidi najdou," říkám teď tátovi, když někdy zapochybuje o smysluplnosti online marketingu. A on se jen usměje a přikývne.
Jak nás digitální marketing zachránil
Když se dneska dívám zpátky na ty dva roky, je to jako den a noc. Místo aby táta zavíral firmu a propouštěl lidi, má teď zakázky na tři měsíce dopředu. Dokonce musel přijmout dva nové zaměstnance.
A co mě těší nejvíc? Že podobný úspěch začínají mít i jeho kamarádi. Ti samí, kteří si před dvěma lety ťukali na čelo, když slyšeli o PPC reklamách, teď tátovi volají a ptají se, "jak je to s tím Google marketingem".
Jeden po druhém zjišťují, že digitální marketing není jen pro velké hráče nebo e-shopy. Že i malá truhlárna z Pardubic, instalatér z Chrudimi nebo účetní z Ústí nad Labem můžou díky chytrému online marketingu získat nové klienty.
"Víš, co je paradoxní?" řekl mi nedávno táta. "Že díky té internetové reklamě se ke mně vrací i stará dobrá osobní doporučení. Noví zákazníci, co nás najdou přes Google, jsou spokojení a doporučují nás svým známým."
A to je podle mě to nejdůležitější poznání z celé téhle zkušenosti. Digitální a tradiční marketing se nevylučují – naopak, můžou se skvěle doplňovat. PPC reklamy v Pardubicích nebo Ústí nám přivádějí nové zákazníky, kteří by nás jinak nenašli. A oni pak šíří naše jméno dál tradičním způsobem – osobním doporučením.
Co bych poradila ostatním mladým marketérům
Jestli znáte někoho, jako byl můj táta – majitele malé regionální firmy, který si myslí, že digitální marketing není pro něj – zkuste mu vysvětlit, že to tak není. Že právě malé a střední firmy v regionech můžou z PPC reklam vytěžit nejvíc.
Začněte s malým rozpočtem, zaměřte se na úzce cílenou místní kampaň a ukažte výsledky. Čísla mluví jasně a když podnikatel vidí, že mu každá vložená koruna přináší třeba pět nebo deset korun zpátky, rychle změní názor.
"Nejdůležitější je zbořit ten mýtus, že PPC je drahé a složité," říkám vždycky. Jasně, zabere to trochu času, než se to naučíte, ale výsledky fakt stojí za to.
A nejlepší na tom je, že nejenže zachráníte rodinný byznys, ale ještě u táty získáte extra respekt. Ten pohled v jeho očích, když mi nedávno na firemní večeři před všema zaměstnancema řekl "nebýt Kačky a jejích internetových kouzel, dneska už tady nejsme" – to je k nezaplacení.
Publikováno: 19. 05. 2025
Kategorie: Podnikání