Podnikání

Potřebujete byznys plán?

Na co je dobrý byznys plán, jaké jsou jeho výhody a jak my měl vypadat. Návod jak napsat dobrý business plan.

Předtím, než se běžný člověk dá na podnikání, dost dlouho uvažuje o všem možném, co s tím souvisí. Jak to však často chodí, ne všechny úvahy mají význam. Mnohé jsou předčasné (problém, o kterém se uvažuje, vznikne pozdější a není třeba tento problém řešit předem) a část úvah je zcela zbytečná (některé problémy ani nevzniknou).

Pokud nechcete ztrácet čas a Umar se otázkami, které možná ani nejsou podstatné, tak vyzkoušejte tuto radu: vezměte si papír a pero a načrtněte svůj byznys plán. Nazvat to můžete také podnikatelský plán nebo podnikatelský záměr, na názvu nezáleží. Udělal jsem to také a teď s odstupem času to velmi oceňuji.

Význam podnikatelského plánu

Proč má podnikatelský záměr význam pro začínajícího podnikatele?

1.  Přehledné shrnutí základní myšlenky

Na relativně malém prostoru lze nastínit jádro podnikání, hlavní cíl, zdroje, které jsou nezbytné pro jeho dosažení, též úkoly a úskalí, které je třeba zvládnout. Dobrý plán by měl umožňovat koncentrovat se na to podstatné – na hlavní cíl a na jádro byznysu. V každodenním „zápase o přežití“ je snadné ztratit ze zřetele hlavní cíl a utápět se v nepodstatných drobnostech. Úspěšní byznysmeni vědí, co chtějí a jdou za tím. Pokud máte na papíře to co chcete, víte za čím máte jít 🙂

2. Rozměnění hlavního cíle na jednotlivé části

Základní myšlenku plán obvykle dělí na jednotlivé oblasti a konkrétní úkoly v jednotlivých oblastech. Z těchto oblastí a úkolů si lze relativně jednoduše sestavit každodenní plány úkolů a vnímat pokrok vpřed. Někdo tyto podrobněji úkoly nazývá i akční plány – rádi tak dělají např. ministerští úředníci, a pak to vypadá docela cool :).

3. Možnost porovnat plán se skutečností – s odstupem času

Plán je referenční nástroj – umožní vám po jednom či více letech porovnat skutečnost vašeho podnikání s původním záměrem. Uvidíte, zda jste měli správný odhad a úsudek. Mít dobrý odhad a úsudek je podle mě ta nejpodstatnější vlastnost podnikatele a byznys plán vám ji pomůže budovat. Možná se s odstupem času budete smát nad rozdíly mezi plánem a skutečností a uvědomíte si, kolik hodně jste se naučili (můj případ). Každopádně věřím, že nebudete plakat.

Kolik stran by měl mít podnikatelský plán?

Byznys plán může mít pár stran nebo i několik desítek stran. Někdo to možná zvládne i na jedné straně – i to je v každém případě lepší než nic. Samozřejmě v předešlé větě mám na mysli podnikatelský plán z pohledu jeho významu pro samotného podnikatele. Pokud svůj plán chcete použít k získání nebo přesvědčení potenciálních společníků nebo k získání finančních prostředků z banky či z fondu rizikového kapitálu nebo odjinud, bude váš plán pravděpodobně pevnější, názornější a obsažnější.

Jak napsat podnikatelský plán? Jakou by měl mít strukturu?

Doporučuji psát plán přísně strukturovaně – číslovat jednotlivé části nebo kapitoly, dodržovat úpravu běžnou pro „vážné“ dokumenty. Samozřejmě, plánu může předcházet určitý brainstorming – na papíře či bez papíru – bez formální úpravy.

Existuje mnoho pohledů a názorů na to jak psát podnikatelský záměr a na jeho strukturu. Zde uvádím můj pohled, který je vhodný zejména pro ty, kteří by jinak nepsali žádný plán. Je tedy zaměřen na nejpodstatnější body, hlavní oblasti, které je třeba zvážit a alespoň základny definovat. Také není přísně formální. Takže pojďme na to:

1. Předmět podnikání – „to jádro“

Je dobré zamyslet se nad těmito otázkami a sestavit jasné odpovědi: Co je výrobkem nebo službou, které chci nabízet (ať už vyrábět nebo prodávat)? Čím je můj produkt výjimečný? Jak chci realizovat výrobu a / nebo prodej produktu?

2. Trh a konkurence – vše kolem mě

Jaký je poptávka po mém produktu? Jaká je cílová skupina produktu? Kdo bude produkt kupovat? Jak budu produkt distribuovat („posouvat“) mým zákazníkem? Jaká je konkurence v této oblasti? Kdo jsou hlavní konkurenti? V čem se lišíme? V čem jsem lepší? Jaké jsou silné a slabé stránky mého produktu a byznysu? Jaké jsou příležitosti a hrozby, kterým budu čelit?

3. Investice a zdroje – co potřebuji a za co to koupím

Nejprve co potřebuji (investice / majetek): Jaké vybavení potřebuji pro start podnikání? Co je naprosto nezbytné pro realizaci prodeje produktu a bez čeho se (zatím) obejdu? Potřebuji auto, počítač, mobil a kancelář nebo investuji do stroje, web stránek, reklamy a získávání kontaktů? Dále, za co to koupím (zdroje): Kolik peněz vím vložit do podnikání (dát dohromady)? Investuji do podnikání kromě vlastních peněz i peníze někoho jiného (bratra, tety, banky, známého, společníka)? Co můj společník očekává? Musím platit společníkovi nebo někomu jinému výnos (úrok)? Bude se aktivně podílet na byznysu?

Pokud si uděláme jednoduchou tabulku se dvěma sloupci, kde do levého sloupce napíšeme majetek, který potřebujeme k podnikání a do pravého sloupce zapíšeme zdroje, které nám slouží k úhradě koupě tohoto majetku, získáme takovou základní improvizovanou rozvahy (zvanou též bilance). Je to jeden ze základních nástrojů vnímání firmy z profesionálnějšího pohledu – například z pohledu banky.

Majetek (aktiva) se rovná zdrojem (závazkům). Tedy vše co potřebuji pro byznys (majetek,) musím mít kryté (zaplaceno) nějakými zdroji (penězi) – ať už vlastními nebo cizími. V rozvaze jsou také pro kompletnost uvedené zásoby (pokud potřebuji mít nějaký materiál potřebný pro podnikání předem na skladě), hotovost a účet v bance (pár korun chci mít po ruce vždy), a také pohledávky a závazky, které však vzniknou až v průběhu podnikání . Myslím, že je podstatné mít alespoň nějaký přehled o těchto věcech a snažit se udržovat rovnováhu v rozvaze. V rámci byznys plánu je vhodné sestavit rozvahu na začátku podnikání a potom po konkrétních obdobích (např. po roce, dvou a více letech).

4. Kalkulace nákladů – za co vyrobím a za co prodám

Je fajn sestavit si nejpodrobnější soupis všech nákladových položek, tedy všech vstupů, které potřebuji pro realizaci produktu. Je třeba také vyčíslit jejich výšku. Takto mohu zjistit kolik mě bude stát výroba nebo poskytnutí jedné jednotky produktu nebo služby. To mi dá představu, kde by se asi měla hýbat cena … Odtud je už jen krůček k sepsání výsledovky (odborně: výkaz zisků a ztrát), která kalkuluje nebo odhaduje tržby, náklady a zisk podnikání (a jsme doma :).

Od přesnosti výsledovky, resp. od vašeho správného odhadu nebo kalkulace jednotlivých položek výsledovky závisí hospodářský výsledek (zisk nebo ztráta). Dosáhnout zisk je naším cílem, takže na sestavení výsledovky si třeba dát záležet.

5. Právní stránka – co to bude a jak se to bude jmenovat

Možná chcete podnikat jako živnostník, možná jako s.r.o. Možná budete mít v názvu vaše jméno, možná klíčovou rys vašeho produktu, lze vymyšlené slovo. Název je důležitý a je třeba si na něm také dát záležet. Uvažovat třeba i nad předměty činnosti z pohledu živnostenského zákona – volné a vázané živnosti také nad sídlem, provozem a dalšími povinnostmi vyplývajícími z Obchodního zákoníku a Živnostenského zákona. Tuto kapitolku můžete umístit i na začátek vašeho byznys plánu, pokud se vám tam lépe hodí.

6. Produkt a personál – vše ostatní nezmíněné výše plus jedna věta nakonec

Možná budete chtít přidat do plánu i náčrt vašeho produktu, schéma prodeje, výrobní postup a podobně. Udělejte to. Je vhodné také přiložit podkladové dokumenty, výrobní plány nebo projekty. Byznys plán tak získá větší vypovídací schopnost a kompaktnost. Zároveň s odstupem času budete moci evidovat pokrok a změny i v samotném produktu a náhledu něj. Pokud plánujete spolupracovat s dalšími lidmi nebo zaměstnat personál, je vhodné nastínit úkoly, počet pracovníků, náplně práce, odměňování atd. Nezapomeňte také uvést větu začínající takto: „Můj produkt je nejlepší, neboť …“ 🙂

Dobrá rada na závěr

Uvedená struktura je orientační – můžete ji volně měnit, doplňovat a hlubší členit.

Byznys plán se píše dobře v klidu. Já jsem psal v sobotu v noci. Dopřejte si čas a nechte plán vyzrát. Možná dáte plán někomu přečíst s cílem získat další podněty. Pokud to není váš konkurent, tak je to dobrý nápad. Nenechte se však rozházet případnou kritikou. O úspěchu vašeho businessu musíte být přesvědčen zejména vy sám.

Přidat komentář

Klikněte a napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Reklama

Office House Partner - specialisté pro vás zajistí rychlé zřízení nového sídla vaší společnosti.

Potřebujete pro vaše podnikání spolehlivý ERP systém? Program Altus Vario bude správnou volbou!

Se službou iDoklad můžete snadno vystavovat a evidovat faktury online odkudkoliv!

Sofistikovaný mzdový program Money S3 vám připraví podklady pro výpočet mezd vašich zaměstnanců.

Vema je podnikový ekonomický systém vhodný pro malé i velké společnosti.

Kde přijít k penězům

Práce v realitách

Pracovní vytížení, podle vašich možností. Staňte se realitním Andělem.