7 tipů, jak udržet pozitivní cash flow

Nezáleží na tom, zda jste v počátečních fázích podnikání, nebo máte již úspěšnou a zavedenou firmu. Váš dlouhodobý úspěch závisí na vaší schopnosti udržet pozitivní cash flow. Představíme vám několik tipů, jak si udělat obrázek o zdraví vašich firemních financí a vylepšit si cashflow.

Jak se daří vaší společnosti?

Přehled o peněžních tocích je dobrým ukazatelem aktuálního výkonu vaší společnosti. Udělejte si proto čas na pravidelné kontroly výkazů cash flow. Tyto informace vám pomohou vyhodnotit věci, které fungují, a věci, které brání vašemu růstu. Data pak můžete použít k implementaci změn, které vám pomohou být úspěšnější. Cílem je nejen zabránit negativnímu cash flow nebo jakýmkoli činnostem, které poškozují vaše ziskové marže, ale musíte se také podívat na věci, které pomohou s expanzí a růstem v budoucnosti. Analýza cash flow se příliš často zaměřuje pouze na aktuální měsíc nebo čtvrtletí. Dává smysl, že vyhodnocujete současné finanční závazky a požadavky, které se objevují. Neměli byste však nechat svou současnou situaci zastínit zdroje, které mohou být v budoucnu potřebné pro rozvoj podnikání. Jak udržovat pozitivní cash flow ve vašem podnikání Pozitivní provozní i bilanční cash flow je pro růst firmy velmi důležitá. Aby tomu tak vždy bylo, je potřeba identifikovat kroky, které budou mít pozitivní dopad na cash flow. Zde je několik tipů, které vám pomohou zvýšit ziskové marže, minimalizovat náklady a nakonec udržet více peněz na účtech.
  1. Průběžné výdaje
Kolik peněz potřebujete k udržení provozu vaší firmy každý měsíc? Měli byste mít jasný rozpočet a výdajové cíle, abyste určili, kolik musíte v bance zaplatit za nájemné / hypotéku, veřejné služby, mzdy, inventarizaci zásob, služby a další. Nemůžete se vyhnout režijním nákladům, ale mohou existovat řešení, jak spravovat celkovou částku, kterou utratíte každý měsíc. Prohlédněte si podrobně zprávu o výdajích, abyste zjistili, zda lze cokoli snížit nebo oříznout, abyste mohli každý měsíc snížit výdaje.
  1. Velké nákupy
I když budete držet krok s probíhajícími náklady na své podnikání, mohou být velké nákupy ochromující. Ať už čelíte vysokým daním nebo potřebujete investovat do vybavení nebo úsilí o rozvoj podnikání, nemůžete obětovat výplaty. Podívejte se dopředu, abyste mohli v budoucnu předvídat potenciální náklady. Pak vytvořte svůj měsíční plán úspor a výdajů tak, aby byla hotovost k dispozici bez nutnosti vzít si úvěr.
  1. Nastavení úvěrového limitu
V ideálním případě nebudete úvěr potřebovat. Je však dobré mít plán zálohování pro případ, že byste se dostali do problémů. Velkou chybou by bylo čekat, až bude potřeba jít do banky s žádostí o úvěr. Namísto hledání řešení problému na poslední chvíli je lepší nastavit úvěrovou hranici v době, kdy máte kladné cash flow, a vaše firma si vede dobře. Během tohoto procesu žádosti finanční instituce provede úplnou kontrolu vašich finančních záznamů, aby zjistila, zda vám schválí úvěrový limit. Chtějí mít jistotu, že budete mít hotovost na splacení půjčky, a tato informace ovlivní také úvěrové limity. Zajištění úvěrového limitu v době, kdy se vám daří, může v budoucnu hrát roli v udržení vaší společnosti v budoucnu a neschopností platit účty kvůli problémům s cash flow.
  1. Minimalizace úroků a poplatků za zpoždění
Není pochyb o tom, že je obtížnější spravovat hotovost, když utratíte vysoké částky za penále a úroky. Mohlo by to mít za následek dominový efekt, který ztěžuje placení vašich účtů včas, což vede k tomu, že se ke splátkám přidá penále. Nastavte automatické platby a ujistěte se, že máte vždy dost času na pokrytí minimálních plateb. Lepším řešením je platit co nejvíce každý měsíc, takže můžete splácet dluh a eliminovat splátky úvěru.
  1. Nastavte správnou cenu svých služeb
Může se to zdát jednoduché, nabídnout velké slevy, abyste získali nové zákazníky. Mějte však na paměti, že tyto slevy mohou v budoucnu znamenat velké problémy. Nabízení slev všem zákazníkům sníží vaše ziskové marže. Podívejte se na hodnotu produktů a služeb, které nabízíte a vyhněte se snižování cen, abyste porazili své konkurenty. Zákazníci jsou ochotni utratit více peněz, když vidí, že hodnota a kvalita služeb či produktů jsou v souladu.
  1. Ohlídejte si pohledávky
Sledujte přijaté platby od svých klientů či zákazníků. Nejenže byste měli vést podrobný seznam dlužných peněz, ale měli byste mít nastavený systém, který vás upozorní, že mají nějaké platby zpoždění. Čas je v tomto ohledu zcela zásadní, snažte se dodržovat platební plán a hlídejte si, že vymáhání pohledávek máte na svém seznamu priorit.
  1. Zvýšení přílivu hotovosti
Chodí vám hotovost každý den nebo týden? V závislosti na vašem obchodním modelu se splatnost plateb zákazníků může lišit. Vaší prioritou by tedy mělo být dostávat peníze, které zajišťují chod vaší společnosti co nejdříve. Stanovte si cílovou částku příjmů, kterou chcete každý měsíc získat. Zjistěte také, kolik prodejů je třeba měsíčně, týdně a denně uskutečnit. Nakonec určete nejúčinnější činnosti, které vám pomohou získat zákazníky, s kterými uzavřete obchody. Problém mohou však dělat delší splatnosti faktur. Abyste mohli počítat s penězi, které vám ve fakturách leží, je potřeba najít způsob, jak jejich proplácení urychlit. K tomu máte dvě možnosti, buď zkrátit dobu splatnosti, nebo si nechat faktury profinancovat přes služby společnosti Cashbot. Ta vám proplatí až 80 % hodnoty faktury do druhého dne. Na vrácení prostředků máte dobu splatnosti a 30 dnů navíc. S penězi tedy můžete hned disponovat, a tím se zlepší i vaše cash flow.

Cash flow je víc než jen placení účtů

I když je důležité platit účty a závazky, cash flow je o mnohem víc, než jen o zaplacení těchto běžných výdajů. Vytváření zdravých finančních toků pomůže vaší společnosti růst. Pokud máte na účtech další hotovost, máte možnost investovat do marketingu, který přináší nové zákazníky. Můžete také vložit peníze do rozvoje podnikání a výzkumu produktů za účelem zlepšení nabízených produktů a služeb. Kromě toho je zdravý peněžní tok nezbytný k udržování správného množství zásob, takže tyto produkty jsou vždy po ruce, když je zákazníci objednají. A konečně nezapomínejte na klid, který přichází, když víte, že v bance jsou peníze. Dobrá strategie cash flow a správa by mohla být rozdílem mezi úspěchem a neúspěchem podnikání, a proto by tento úkol měl být na vrcholu vašeho seznamu priorit.

Publikováno: 02. 06. 2020

Kategorie: Tipy a rady

Autor: Katka Jandlová