Z fotografa online marketérem: Jak mě krize donutila naučit se PPC reklamy a zachránit ateliér

Ještě před dvěma lety bych o Google reklamách nevěděl ani hovno. Sorry za ten výraz, ale líp to nevystihnu. Byl jsem klasický fotograf ze staré školy – budoval jsem si jméno offline, na doporučení, měl stálou klientelu. Prostě jako to dělali všichni předtím. Jenže pak přišel covid, inflace a konkurence v podobě mladých instagramových fotografů, kteří sice neuměli pořádně nastavit hloubku ostrosti, ale marketing zvládali na jedničku. Z dobře fungujícího fotoateliéru v centru Pardubic se najednou stala černá díra na peníze.

Kdo mě zná, ví, že nejsem typ, co by jen seděl a brečel. Řekl jsem si, že to musím vzít za jiný konec, a dal jsem si měsíc na to, abych zjistil, jak ten zatracenej online marketing vlastně funguje. Kamarád, který dělal v reklamce, mi neustále opakoval: „Hele, ty musíš jít do PPC. To jsou ty reklamy, které vidíš, když něco hledáš na Googlu." Jeho slova mi zněla jako sci-fi, ale když alternativou bylo zavřít krám, byl jsem ochotný zkusit cokoliv.

A tak jsem se ponořil do světa PPC reklama Pardubice a věcí, kterým jsem vůbec nerozuměl. A ukázalo se, že to byla nejlepší věc, kterou jsem mohl udělat. Možná bych vám měl ten příběh povědět od začátku.

Jak to celé začalo: Z Nikonu na Google

Ateliér jsem založil v roce 2007, když jsem skončil jako fotograf v místních novinách. Specializoval jsem se hlavně na portrétní, svatební a produktovou fotografii. Léta to fungovalo skvěle – měl jsem své stálé klienty, doporučení, občas inzerát v novinách nebo letáky ve schránkách. Webovky jsem měl taky, ale upřímně – byly spíš jen proto, abych mohl říct, že je mám.

Pak přišel rok 2020, covid, uzavírky... a moje zakázky klesly o 70 %. I když se situace později zlepšila, na předcovidová čísla jsem se už nikdy nedostal. Objevilo se mnoho nových konkurentů, kteří byli levnější, akčnější a hlavně – mnohem víc vidět na internetu.

Když jsem si stěžoval kamarádovi Petrovi (tomu z reklamky), jen pokrčil rameny: „A co jsi čekal? Dneska, když někdo potřebuje fotografa, první věc, kterou udělá, je, že to zadá do Google. A kde jsi tam ty? Nikde. Jak tě mají najít?"

Měl pravdu a já to věděl. Proto jsem zatnul zuby a rozhodl se, že se naučím něco, čemu jsem se celý život vyhýbal – online marketing. První kroky byly krušné. Různé kurzy na YouTube, návody na blogu, tutoriály... Ale pořád jsem měl pocit, že se v tom topím.

Víš co," řekl mi nakonec Petr, „tohle ty sám nezvládneš. Najmi si někoho, kdo ti s tím pomůže a zároveň tě to naučí." A dal mi kontakt na SEOconsult, firmu, která se specializovala na regionální online marketing.

První setkání s profíky

Na první schůzce jsem se cítil jako mimozemšťan. Milan, konzultant ze SEOconsultu, mluvil jazykem, kterému jsem sotva rozuměl – CPC, CTR, konverzní poměr, remarketing... Ale byla na něm jedna skvělá věc – uměl to vysvětlit i takovému digitálnímu analfabetovi, jako jsem byl já.

"Podívej, představ si, že jsi dřív musel stát před ateliérem a přesvědčovat každého kolemjdoucího, aby se u tebe vyfotil," začal mi to přibližovat. "PPC reklama je, jako bys měl pomocníka, který stojí jen před lidmi, kteří už teď hledají fotografa, a ukazuje jim cestu k tobě. A navíc mu platíš jen za ty, které skutečně přivede."

To dávalo smysl i mně. Postupně mi Milan ukázal, jak vypadá reklamní účet, jak se nastavují kampaně, jak se vybírají klíčová slova a jak se to celé vyhodnocuje. Nejdůležitější věc, kterou jsem se naučil – v online marketingu se všechno dá změřit. Není to jako hodit letáky do schránek a doufat, že zaberou.

Rozhodl jsem se investovat 15 tisíc korun měsíčně – část do reklam samotných, část do konzultací s Milanem. Byly to peníze, které jsem si v té době nemohl dovolit, ale cítil jsem, že je to moje poslední šance.

Šok: Zjistil jsem, že lidi hledají něco jiného, než jsem si myslel

Jakmile jsme spustili první kampaně, začala se dít zvláštní věc. Data z Google Ads nám ukázala něco, co mě úplně šokovalo – lidé v Pardubicích hledali úplně jiné fotografické služby, než jsem předpokládal.

Myslel jsem, že největší zájem bude o svatební fotografii a klasické rodinné portréty, protože to byly historicky moje nejsilnější služby. Ale ukázalo se, že nejvíc lidí hledalo "fotograf na maturitní tablo Pardubice", "profesionální fotografie na LinkedIn" a "focení produktů pro e-shop".

Vidíš, jak jsou ty data neocenitelná?" ukazoval mi Milan grafy v účtu. „Bez nich bys dál nabízel hlavně to, co TY si myslíš, že lidi chtějí. Ale tohle ti ukazuje, co SKUTEČNĚ hledají."

A tak jsem během dvou týdnů kompletně překopal svou nabídku. Vytvořil jsem speciální balíčky právě pro ty služby, které lidé skutečně hledali, a ty jsme pak výrazně propagovali v reklamách.

Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Za první měsíc běhu upravených kampaní jsem měl 8 nových zakázek na focení produktů pro e-shopy a 3 maturitní tabla. Za ty samé peníze, které jsem předtím "vyhazoval" za reklamu služeb, které vlastně nikdo nehledal.

Regionální rozdíly: Pardubice vs. zbytek světa

Další fascinující věc, kterou jsem se naučil, byly obrovské rozdíly mezi tím, jak funguje marketing v různých regionech. Tohle mi došlo, když mi Milan navrhl otestovat kampaně i mimo Pardubice.

"Máš skvělé portfolio a vybavení. Proč se omezovat jen na jedno město?" navrhl mi. A tak jsme zkusili rozšířit kampaně i na Hradec Králové a další okolní města.

A ukázaly se fascinující rozdíly. Zatímco v Pardubicích fungovaly nejlépe reklamy zdůrazňující lokálnost ("místní fotograf s 15letou zkušeností"), v Hradci lidé mnohem víc reagovali na technické vybavení a profesionalitu ("profesionální ateliér s nejmodernější technikou").

Taky se lišila klíčová slova – v Pardubicích lidé častěji hledali podle městských částí ("fotograf Pardubice Polabiny"), zatímco v Hradci hledali obecněji. V Pardubicích se taky mnohem víc ptali na cenu přímo v dotazu ("fotograf Pardubice cena"), v Hradci na to tolik nehleděli.

"Tohle je přesně ten typ vhledu, který by ti žádná celostátní marketingová agentura nedala," vysvětloval mi Milan. "Oni by nastavili kampaně podle průměru, ale v regionálním marketingu žádný průměr neexistuje. Každé město, každý region má svá specifika."

Ústí nad Labem: Nečekaná příležitost

Asi po půl roce, kdy už můj byznys znovu stál pevně na nohou (a já se naučil základy PPC marketingu natolik, že jsem zvládl běžnou údržbu kampaní sám), přišel Milan se zajímavým návrhem – zkusit PPC reklamy Ústí nad Labem.

"Proč proboha Ústí? Vždyť je to 150 kilometrů daleko!" byl jsem skeptický.

"Protože jsme udělali analýzu konkurence a zjistili jsme, že tam není žádný fotograf, který by se specializoval na produktovou fotografii pro e-shopy. A ty v tom začínáš být opravdu dobrý," vysvětlil mi.

Upřímně, znělo to šíleně. Produktovou fotografii jsem začal dělat teprve nedávno, a to jen proto, že mi data z PPC ukázala, že je po ní poptávka. A teď jsem měl oslovovat klienty 150 km daleko?

Ale Milan mě přesvědčil, že to stojí za test. Vyčlenili jsme 5000 Kč na měsíční experiment s kampaněmi v Ústí, zaměřenými výhradně na produktovou fotografii pro e-shopy.

První zakázka přišla už po týdnu. Majitel e-shopu s outdoorovým vybavením z Ústí nad Labem potřeboval nafotit novou kolekci. Když jsem se ho ptal, jak nás našel, odpověděl: "Hledal jsem profesionálního fotografa na produkty a vy jste vyskočili úplně nahoře."

Za první měsíc jsme z Ústí získali tři zakázky, které pokryly náklady na kampaně desetinásobně. Po třech měsících tvořili klienti z Ústecka skoro 30 % mého obratu – a to všechno díky správně zacíleným regionálním PPC reklamám.

Od přežívání k prosperitě

Dnes, dva roky poté, co jsem se poprvé odvážil vstoupit do světa online marketingu, vypadá můj byznys úplně jinak. Mám stabilní klientelu nejen v Pardubicích, ale i v okolních městech a regionech. Specializuji se mnohem víc na produktovou fotografii, protože data mi ukázala, že právě tam je největší poptávka a nejmenší konkurence.

Kolem 40 % mého obratu teď pochází z online získaných zakázek, zbytek stále tvoří stálí klienti a doporučení. Investice do PPC reklam je stabilně jednou z nejziskovějších věcí, které dělám – za každou korunu vloženou do kampaní se mi vrací v průměru 7 korun.

A možná nejdůležitější – už se nebojím změn a nových věcí. Z fotografa, který se křečovitě držel zajetých kolejí, jsem se stal podnikatelem, který aktivně hledá nové příležitosti a nebojí se je využít.

Kdybych měl ten proces nějak shrnout, řekl bych, že mi to dalo tři klíčová poučení:

Za prvé, data jsou nenahraditelná. Moje intuice a předpoklady o tom, co zákazníci chtějí, byly často mylné. Teprve když jsem viděl tvrdá data z PPC kampaní, pochopil jsem, co lidé skutečně hledají.

Za druhé, regionální marketing je specifická disciplína. To, co funguje v Praze, nemusí fungovat v Pardubicích. A co funguje v Pardubicích, nemusí zabrat v Ústí nad Labem. Každý region má svá specifika, která musíte respektovat.

A za třetí, nikdy není pozdě naučit se něco nového. Ve svých 48 letech jsem se ponořil do světa, o kterém jsem prakticky nic nevěděl. Bylo to těžké, frustrující a občas jsem chtěl všechno vzdát, ale stálo to za to.

Víš, co je na tom nejlepší?" řekl mi nedávno Milan, když jsme hodnotili naši spolupráci. „Že jsem tě nejen naučil používat online marketing, ale hlavně jsem ti ukázal, jak přemýšlet jako marketér. Díky tomu teď vidíš příležitosti tam, kde jsi je dřív neviděl."

A měl pravdu. Změnil jsem nejen svůj byznys, ale i sám sebe. Z fotografa, který se bál nových technologií, jsem se stal někým, kdo je aktivně využívá ve svůj prospěch. A když mi teď nějaký začínající podnikatel říká, že „na ten internet já nejsem", jen se usměju a vzpomenu si, že přesně to jsem říkal před dvěma lety taky.

Takže pokud jste jako já stáli před volbou – buď se přizpůsobit digitální době, nebo zavřít krám – věřte mi, ta první možnost stojí za to. I když to znamená naučit se věci, které vám zpočátku připadají jako černá magie.

Publikováno: 19. 05. 2025

Kategorie: Podnikání